وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَکُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ،
میفرماید:
"وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ"
"قُلْنا : گفتیم ما،
" یَا آدَمُ : ای آدم،
"اُسْکُن : آرام بگیر،
" سَکَنَ" و" مَسْکَن" هم از همین ریشه هستند، یعنی جایی که انسان آرام می گیرد.
" أَنْتَ وَزَوْجُکَ : تو و زوجت، (نه همسرت)
"الْجَنَّةَ : در جنت ( که در آسمان چهارم است)
وَکُلَا : این" کُلَا" تَثنیه است، یعنی دو نفر را خطاب می فرماید، آدم و زوجش، هنور سه تا نشده اند.
"وَکُلَا مِنْهَا : کُلُوا یعنی خوردن، اما وقتی که انسان در بهشت باشد، این میوه ها برایش مانند میوه های جسمانی نیست، ممکن است به میوه های جسمانی شباهت داشته باشد، اما میوه های بهشتی از نظر آگاهی هست .
همانطور که می دانید در میوه های زمینی عظمت بسیاری از نظر عناصر و ویتامینهایی که در آنها مستتر است، نهفته می باشد، ولی آن، این میوه نیست، و بالاترین شباهت، آگاهی است، که این آگاهی، نوش جان کردنی می باشد، به هر دلیل می فرماید: وَکُلَا مِنْهَا .
در ادامه می فرماید :
" رَغَدًا حَیْثُ شِئْتُمَا " " رَغَدًا " یعنی فراوان، هر چقدر میل دارید،
یعنی هر مقدار از آن چیزی که میل دارید تناول کنید،
"حَیْثُ : هر جا (تمام این بهشت در اختیار شماست),
" شِئْتُمَا : بخواهید در اینجا نیز تثنیه است یعنی شما دو نفر،
" وَلَا تَقْرَبَا : شما دو تا نزدیک نشوید هنوز سه نفر نشدهاند، در آیه بعد خواهید دید که سه نفر می شوند و شیطان هم با آنها ادغام می شود، (همه جای بهشت در اختیار شما است)
"هَذِهِ الشَّجَرَةَ : به این درخت،
در تدبر شجره میتواند به معنای درخت و یا شجره انسان یعنی پدر، فرزند، نوه، نتیجه و جدّش باشد، چون عورات آنها معلوم نبود و بعد عورات آنها معلوم شد،
اگر به این درخت نزدیک شوید :
"فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ" که در آن صورت از ظالمین خواهید بود، در آیه قبل خداوند فرمود اگر استکبار بورزید و تسلیم امر خداوند نشوید کافر می شوید، کسی که کافر می شود تجلیات نورانی خداوند را پوشانده و در ظلمت و تاریکی فرو می رود.
بنابراین همه حتی ملائک هم تسلیم انسان شدند ولی ابلیس تسلیم انسان نشد چرا؟
که انسان را وسوسه کند.
البته همۀ اینها از قبل توسط پروردگار تدارک دیده شده بود.
خداوند خواست ببیند که ما به این چیز ساده تسلیم او می شویم یا نه ؟
از این به بعد خداوند شیطان را که در ابتدا فرشته ای به نام ابلیس بود و به جهت استکبار و رویگردانی از سجده به آدم از مَلکی خارج شد و شیطان نام گرفته بود به بهشت روان کرد تا انسان را وسوسه کند و خوب را بد و بد را خوب نشان دهد، تا تسلیم بودن آدم به فرمان خدا را بیازماید.
سوره+بقره+آیه+35
شجره
جنت
آدم
شیطان
ابلیس
PM
NT
002035