سوره بقره آیه 1
الم
سوره ها دارای معانی عرفانی و ظاهری
می باشند که در این تدبر معانی معرفتی مورد نظر می باشد. بقره سمبل قدرت است. "الم" از اسرار قرآن می باشد که به آن حروف مقطعه می گویند که در 28 جای قرآن آمده که 14 حرف از حروف آن مشترک است این ها حروف نوری نامیده می شوند و از اسرار غیب می باشند.پس تاکید نکنیم که چه معنی می دهند و ترجمه ایی هم برای آنها نداریم . هر چند که بعضی موارد ترجمه می کنند.
"ذلک" یعنی آن، کتاب هم که به معنی کتاب است. یادتان باشد که من بعد هر جا سخن از کتاب شد ؛ منظور حافظه ای است که در آن اعمال، رفتار، کردارو افکار ضبط می گردد؛ کتاب های مختلفی وجود دارد برای مثال: کتاب مبین که از ازل تا ابد هر شخص و هر چیز در آن درج شده است.
چرا در این آیه خداوند قرآن را با
" ذَلِکَ الْکِتَابُ" خطاب می‌کند نه
" هذا الْکِتَابُ " دلیل این نوع خطاب چیست؟
در پاسخ باید گفت: آن کتاب یعنی قرآن در لوح محفوظ می باشد و این کتاب نازل شده، پست شده یا پایین آمده آن کتاب
( قرآن )به شمار می رود.
در ادامه آیه آمده است که:
" ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ " آن کتاب که شکی در آن نیست و آن کتاب یعنی" ذلک الکتاب" نه این کتاب یک هدایتی برای متقین است. برای تعبیر واژه متقین باید بدانیم که، ملائک یا شیطان فرماندهی کل قوای ما را بدست می گیرند و متقی شخصی است که آری به مَلِک و نه به شیطان بگوید. مرتب این کار را انجام می دهد. شخصی به عنوان من و یا شما موجود نیست، یا شیطان یا مَلِک
تا اینجا معنی متقین بود از زبان ما
متقین از زبان قرآن
1-الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ
یُؤْمِنُونَ از اَمَنَ گرفته شده به معنی آرام یعنی متقین کسانی هستندکه هیچ چیز و هیچ‌کس آنها را نمی تواند ناراحت کند زیرا متقین در جوار خدا قرار گرفته اند و به خداوند وصل هستند.
" یُؤْمِنُونَ "را نیز گرویدند معنی کردند که این معنی نیز درست می باشد .چون درون ما به بیرون ما که خداوند است وصل شده است." الله و نورُالسَماواتِ وَالارض " خداوند نور زمین و آسمان است
ما توسط خداوند احاطه شدیم ولی اعمال بدِ ما هم ما را احاطه کرده و این اعمال بد دور ما( کارما) نمی گذارد که درون ما که عرش رحمان است به بیرون ما که خداوند هست وصل شود
اگر درون ما به بیرون ما وصل شود، ما گرویدیم و برکۀ وجود ما به اقیانوس الهی وصل شده به این وصل شدن، گرویدن می گویند.
و این شخص در مقام " اَمَنَ " قرار گرفته و آرام است مثل رودخانه ایی که تلاطم دارد تا وقتی که به دریا وصل شود وقتی وصل شد آرام می گیرد
این معنی" یُؤْمِنُونَ" شد
" یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ " ( متقین ) به غیب هم ایمان دارند. اولین غیب خداوند است .دوم غیب ملائک می باشند.
ما باید در قرآن با مَلِک آشنا شویم، چون اساس وجودی ما یا مَلِک است یا شیطان که کارها را انجام می دهند
آنچه که در این دنیا برایمان قابل رویت نباشد غیب هست از جمله آخرت، و اولین قدم آن برزخ و قدمهای بعدی آن دوزخ
( جهنم) و بعد جنت و الی آخر ...می باشد .
قیامت هم غیب است ولی موجود هست
اجانین و شیاطین و ارواح مطهره که الان زنده هستند همه غیب هستند

2-وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ " ( متقین )مقیم می شوند در نماز و ارکان نماز مقیم می شوند در اجرای ارکان نماز، یعنی با تأنی وآرامش نماز می خوانند. چرا که شوق وصل شدن در ار کان نماز، و مقیم شدن در رکوع وسجود و مقیم شدن در نماز اول وقت هست که تسلیمی در برابر خداوند را نشان می دهد . که در هیچ دینی جز در دین اسلام این تسلیمی وجود ندارد که سر وقت روزی پنج بار چک بشویم که ببینیم آیا ما مقیم هستیم در نماز اول وقت یا نه ؟
متاسفانه کسانی هستند که نه تنها به نماز اول وقت اهمیت نمی دهند . حتی می گویند نماز، قضا هم دارد یا، بالاتر از آن، می گویند بعد از مرگ هم می شود، خواند وای وای
پس بنابراین ذلک الکتاب که شکی در آن نیست، کسانی را هدایت می کند که از ملائک وجودشان تبعیت می کنند نه از شیطان وجودشان
3-َ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ"(متقین) از آنچه که روزیشان کردیم انفاق می کنند. پس انفاق هم در زندگی روزمره همه ما باید باشد. حتی با یک لقمه نان، دانشمان، و با جوارحمان انفاق کنیم.

3-وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ اینان"
( متقین )در مقام اَمَن هستند یعنی آرام هستند که در بالا توضیح دادیم
اگر این ماه که ماه مبارک رمضان است، ملائک در شب قدر نازل شوند"" انا انزلناه فی لیله القدر"" آیا ما در مقام اَمَنَ قرار می گیریم ؟
یا نه وحشت می کنیم پس ما باید ظرفیت پیدا کنیم، با چه چیزی ؟ با تقوا ؛ و ایمان به غیب و مقیم شدن در نماز اول وقت، و انفاق هر روز در زندگیمان
و پروردگار در ادامه در رابطه با خصوصیات متقین می فرماید:
به آنچه بر تو نازل شده ایمان دارند .
4-وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ "
آنها کسانی هستند .که به آنچه بر تو و قبل از تو نازل شده ایمان می آورند.خداوند درسه موردقبل فرمود :
" یُؤْمِنُونَ" امّا به آخرت که رسید فرمودند: یُوقِنُونَ"
5-َ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ ( متقین )به آخرت یقین دارند.
آخرت کجا است؟ به عالَم بعد از این دنیا آخرت می گویند، برزخ، دوزخ، بهشت، قیامت، هم جزء آخرت است
پس بنابر این ایشان( متقین) به آخرت یقین دارند
یقین دارند یعنی چه؟
یقین سه مرحله هست
_علم الیقین: یعنی به آخرت علم و آگاهی پیدا کنیم (همانطور که شکم مادر رحمی است برای دنیا، دنیا نیز رحمی است برای آخرت، ما باید در این دنیا رشد کنیم تا جوارح مختص آخرتی را برای زندگی آخرتی کسب کنیم. )
_عین الیقین : در این دنیا به آخرت برویم و آخرت را ببینیم
و درآخرت قبل از مرگ حضور پیدا کنیم و درآخرت سیر کنیم . و کسانی آخرت را در این دنیا می بینند .می گوییم چشم برزخی دارند.
_حق الیقین : در دنیا باشی نان دنیا را بخوری، زنده باشی و بروی آخرت و بر گردی
اولیا ء الله و معصومین همه اینگونه بودند . و به همین خاطر
سجده ها و راز و نیاز های متفاوتی با پروردگار شان داشتند، چون می رفتند آخرت و بر می گشتند
ما برای دنیا آفریده نشدیم، برای آخرت آفریده شدیم
ما باید جوارح آخرت بین را در رحم دنیا بدست بیاوریم پس
"بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ " یعنی چه ؟
یعنی کسانی که هم علم آخرت، و هم چشم آخرت بین دارند . و هم اینکه می روند به آخرت و برمی گردند و اگر هر کدام از این سه مورد را نداشته باشند کور محشور می شوند
برای مثال عین الیقین که رویت آخرت است، بعضی ها در آن دنیا که به آخرت رفتند، می پرسند!
" قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَىٰ وَقَدْ کُنْتُ بَصِیرًا "چرا ما را کور محشور کردی؟ خداوند می فرماید:
وَمَنْ کَانَ فِی هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ " هر کسی در این دنیا کور باشد، در آخرت هم کور محشور خواهد شد
پس ما باید، در این دنیا چشم آخرت بین پیدا کنیم و به عین الیقین برسیم و سپس به حق الیقین
در انتها پروردگار می فرماید : ""اولئک علی هدی من ربهم"" آنها یعنی متقین کسانی که در بالا صفات آنها را تو ضیح دادیم بر هدایتی از پروردگارشان هستند
6-أُولَئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ آنان(متقین) بر هدایتی از پروردگارشان هستند.
"وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ" وآنان رستگارند.چه کسانی رستگارند؟
متقین چرا متقین؟
چون متقین نتیجه اعمالی را که در این دنیا کاشتند در آخرت برداشت می کنند
ما برای دنیا آفریده نشدیم، ما برای آخرت آفریده شدیم وباید جوارح آخرتی را دراین دنیا کسب کنیم
دنیا محل کشت و آخرت محل برداشت است
ما با قالب عملی و کالبد عملی در آخرت ظاهر می شویم
پس بیاییم تا می توانیم عمل بکاریم
سوره+ بقره+ آیه+ 1
متقین
آخرت
حق+ الیقین
عین+ الیقین
علم+ الیقین
رستگار
دنیا
RM
NT
002001