سوره حمد آیه 1
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
فاتحه:ازفَتَحَ به معنی باز کردن
کتاب:کتاب
بِسْمِ :به اسم
الله:همان الله
رحمان و رحیم :هردواز نظر معنایی یکی هستند
حال با توجه به معنی لغات بالا می پردازیم به معنی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام الله که رحمان و رحیم است از نظر لغوی رحیم"" از ریشه مبالغه به افراد خاص تعلق می گیرد افراد وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ
و رحمان :شامل حال همه می شود واز ریشه رَحَمَ است
مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ:قیامت 90 اسم دارد یکی از این اسامی قیامت یَوْمِ الدِّینِ است .یکی یوم القیامه است.یکی یوم الحسرة است.یکی یوم التغابن است.ولی در فرهنگ 144 جلدی مرحوم دهخدا نوشته شده دین یعنی وجدان. دین را به معنای وجدان ترجمه کرده است. یعنی مالک روز وجدان.روزی که وجدانها بیدار می شوندو برای همین یکی از نامهای قیامت یُومُ الحسرة است.قیامت چندین مرحله دارد.
إِیَّاکَ نَعْبُدُ .یعنی فقط تو را
کَ:یعنی تو . تو را
َنَعبُد:معنی پرستیدن نمی دهد. به معنی بندگی از ""عَبَدَ ""است پروردگارا من فقط تو را بندگی می کنم. چراکه انسان می تواند بندگی نفس راهم بکند.
""وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ"" و از تومی خواهم. دقت کنید انسان اول باید بندگی کند .وبعد از بندگی بخواهد.چیز دیگری نخواهد.
ایاک نستعین یعنی از تو یاری بجویم .از تو یاری بجویم برای تو. ما به دنیا نیامده ایم که چیزی برای دنیا بخواهیم.دنیا دانشگاهی است برای آخرت.فقط بندگی تو را میکنم و از تو میخواهم.از تو، تو را میخواهم.ازخداوند، خداوند را بخواهید نه چیز دیگر را
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ""
اهْدِ "":یعنی هدایت کن
اهْدِنَا"":یعنی ما را هدایت کن به صِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ.
صِّرَاطَ یعنی راه یعنی روش.مستقیم از باب استفعال یعنی طلب اقامت کردن.میفرماید ما را هدایت کن به راه استقامت.یعنی هدایت کن ما را به راه استقامت .به کدام استقامت؟ به صراط استقامتی که نعمت دادی "". غَیْرِ الْمَغْضُوبِ"" یعنی نه آن صراط استقامتی که غضب کردی بر آنهاو نه"" وَلَا الضَّالِّینَ"" ونه استقامت در راهی که گمراهی می آورد. چرا که انسان می تواند هم در کار خوب استقامت کند و هم در کارهای بد.
را ه صراط مستقیم:صراط استقامتی است که اگر انسان استقامت بکند براین صراط.ملائک بر انسان نازل می شود و به انسان ها برای انجام دادن کارهایشان کمک می کنند.
برای کارهای خیر
ذکر
-نماز اول وقت
-نماز شب و همه کارهای خیر دیگر
مصداق آیه 30 : إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا;یعنی کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و سپس بر ایمانشان استقامت به خرج دادند، ملائک بر آنها فرود می آیند.این چنین افرادی نه غمگین می شوند و نه ترس و دلهره ایی دارند.
سوره+حمد+آیه+1
رحمان
رحیم
قیامت
استقامت
هدایت
NT
001001